WSK MR 15

Motocykl WSK typ MR15




Dane ogólne:
Producent WSK Świdnik
Lata produkcji 1963-65
Ilość egzemplarzy 103
Historia powstania Rozwinięciem pierwszej rajdowej wersji "Sarenki", która doskonale sprawdziła się w sporcie, były produkowane na zamówienia z PZM Modele MR15. W 1963 roku wyprodukowano pierwszą serię 25 szt pojazdów, w sumie do roku 1965 108 motocykli.
Konstrukcja pojazdu opierała się na grzbietowej, tłoczonej ramie znanej z "Sarenki", konwencjonalnie rozwiązano zawieszenie tylne - wahacz wleczony amortyzowany na dwóch teleskopach.
Zawieszenie przednie o skoku 150 mm pochodziło z seryjnych modeli M06Z i zostało wzmocnione zastosowaniem półek aluminiowych.
Zespół napędowy był dość znaczącą modyfikacją seryjnego S01 i nosił nazwą S01Z2S. Ciekawostką było zastosowanie czterobiegowej skrzynki biegów.


Charakterystyka techniczna:
Silnik Typu S01Z2S, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym.
Średnica cylindra 57 mm, skok tłoka 58 mm. Pojemność skokowa 148 cm3, stopień sprężania 8,0. Moc maksymalna 6,6 kW (9 KM) przy 5500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 11,7 Nm (1,2 kGm) przy 4000 obr/min.
Kadłub odlewany ze stopu lekkiego, dzielony w płaszczyznie pionowej. Tłok odlewany ze stopu lekkiego, trzy pierscienie uszczelniajace. Użebrowany cylinder żeliwny, głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy kuty, składany, podparty na czterech łożyskach kulkowych. Korbowód kuty, w stopie dwurzedowe łozysko wałeczkowe. Sworzeń tłokowy pływajacy. Smarowanie mieszankowe 25 : l. Masa suchego silnika z osprzętem 23,5 kg.
Gaźnik poziomy, typu G20, o średnicy gardzieli 20 mm, zamocowany bezpośrednio na cylindrze. Filtr powietrza siatkowy, plaski, zamocowany do gaźnika.
Sprzęgło mokre trzytarczowe sterowane ręcznie -dźwignią przy kierownicy. Sześć sprężyn dociskowych
Skrzynia biegów czterobiegowa o kołach stale zazębionych. Zmiana biegów dźwignią nożną.
Napęd: - na sprzegło pojedyńczym łańcuchem 9,525X5X7,5 o 44 ogniwach. Przełożenie 2,31
- na tylne koło jednorzędowym łańcuchem rolkowym Rl-12-7X X8,51X7,79 o 122 ogniwach.
Podwozie: Rama grzbietowa, tłoczona, spawana. Dodatkowy wspornik mocowania przedniej części silnika. do ramy.
Zawieszenie koła przedniego na widelcu teleskopowym, ze spreżynami śrubowymi, z tłumieniem. Półki widelca aluminiowe. Skok koła przedniego 150 mm.
Zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym, z dwoma teleskopami ze spreżynami śrubowymi i amortyzatorami Wahacz z rur stalowych, o przekroju prostokątnym 20X27 mm, osadzony w tulejach turbaksowych. Skok koła tylnego 95 mm.
Błotniki aluminiowe polerowane. Przedni błotnik mocowany do ruchomej czesci widelca. Zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, Kran paliwa dwupołożeniowy, przesuwkowy. Siodło kanapowe, jednoosobowe, poduszka z gumy mikroporowatej, pokrycie z dermatoidu. Skrzynka narzedziowa w postaci walcowej puszki. Podnóżki kierowcy regulowane. Podstawka boczna.
Osłona łancucha częściowa.
Układ wydechowy dolny, umieszczony po lewej stronie motocykla.
Koła: Kola jezdne szprychowe, obrecze o wymiarach 1.85X18". Osie kół przetykowe. Ogumienie dętkowe, o wymiarach 3.00-18".
Hamulce: Mechaniczne, bębnowe pełnopiastowe. Hamulec przedni uruchamiany linką Bowdena, tylny sztywnym cięgłem.
Instalacja elektryczna - 6 V. Biegun dodatni połaczony z masa. Zapłon iskrownikowy, dwie cewki oswietleniowe o mocy 28 W,
Statyczne kąt wyprzedzenia zapłonu 4,9mm przed GMP.
Świeca z gwintem M14X1,25, o wartości cieplnej 225.
Reflektor przedni o średnicy układu optycznego 130 mm, z symetrycznym swiatłem mijania, swiatłem drogowym i postojowym. Lampa tylna ze swiatłem postojowym. Sygnał dźwiekowy 6 V.
Pojemności: Pojemność zbiornika paliwa 10 l
Pojemności: Pojemność skrzyni biegów 0,7 l
Prędkość maksymalna: bd
Zuźycie paliwa: bd
Stosowane barwy nadwozia: zielono-czarna, bd
Wyposażenie: kpl narzędzi, pompka











Dzięki staraniom Adama z Wrocławia udało się uratować od zniszczenia jeszcze jeden silnik tego rzadkiego motocykla.
Prezentowane zdjęcia przedstawiają ten właśnie silnik opracowany na bazie seryjnego S01 ze zmianami przystosowującymi go do zabudowy czterobiegowej skrzynki przekładniowej.
Zamierzeniem właściciela jest odtworzenie całego motocykla M15.
Poza skrzynią biegów w silniku zwraca uwagę dużo delikatniejszy korbowód - na zdjęciu w porównaniu z seryjnym.